Pages

Friday, November 10, 2017

Bạn là ai?


Sáng nay cafe, có đứa em hỏi làm sao anh có thể chuyển qua nhiều vị trí công việc như vậy, sẵn sàng bỏ đi những gì mình đã làm giỏi để làm những cái mới như vậy. Câu trả lời như thế này:
Anh thích làm sáng tạo và khát khao những thử thách, nên anh chuyển từ tech qua creative, qua strategy, đều là những mảng sáng tạo theo các cách khác nhau.

Miễn là một công việc sáng tạo và thử thách thì anh sẽ làm, chứ không phụ thuộc vào ngành hay chức danh công việc này. Rất nhiều trường hợp chúng ta tự định danh mình bằng một công việc hay một công ty, mà thực ra chúng ta cần tự hỏi mình là ai nếu không gắn với một chức danh hay một công ty. Bản thân mình đã cố gắng nhiều để mọi người không còn nhớ đến mình như là Chief Digital Officer của một tập đoàn truyền thông đa quốc gia.

Sự nghiệp nên gắn với định thân thay vì định danh.

Định thân của mình là "An innovator at heart, passionate with technology and creativity to connect people together."

Có câu chuyện ngắn này sưu tầm từ Linkedin của anh Chan Ngee Key, muốn chia sẻ với mọi người:

"Who are you?" I asked

"I'm the Marketing Manager of IBM Software"

"No, I mean who are you?" I asked again

"Oh, I'm in the Sales Performance Management Business Unit, in charge of the marketing activities and events for this BU."

"Ok, with your permission, can I go deeper with this question?"

"Sure, go ahead" she responded.

"Let's say you remove your organization and your title, don't mention them at all, who are you really? 

"Oh, ok, I'm the Marketing Manager that helps organizations to improve sales performance and operational efficiencies with better management of incentive compensation plans and smarter administration of sales territories and quotas".

"That's good, but how about your own identity? If you are a brand, who are you really?" I asked.

She ponders a while and asked for some time to think about it.

And she looked at me and continue with a smiling face "I help technology companies to identify creative and innovative ways of reaching to their target audience with my lean methodology practices".

I looked at her and smiled "How do you feel right now?"

She smiled and said, "Thanks, now I know what you meant by asking me who are you?"

It's important to have your own personal identity, don't just hide behind a company. Companies come and go, but not your branding.

No comments:

Post a Comment